farizfarhan
Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan

inilah hari kepunyaan anda

By fariz farhan

Apabila anda berpagi-pagi maka jgnlah menunggu hari petang. Hari inilah yg akn anda jalani, bukan hari kelmarin yg sudh berlalu dgn segala kebaikan dan keburukannya dan juga bukan hari esok yg belum tentu dtg. Hari yg ketika ini mataharinya menyinari anda dan siangnya menyapa anda, inilah hari anda.
Bukan mustahil hidup anda tinggal sehari sahaja lgi hari ini. Maka anggaplah masa hidup anda hanya hari ini sahaja atau seolah-olah anda anda dilahirkan hari ini dan akn mati pd hari ini juga. Dengan begitu, hidup anda tidk akn koyk rabak di antara gumpaln keresahan, kesedihan dan suka-duka serta pedih luka parut masa lalu dgn bayangan hantu masa depn yg penuh keraguan dan sering menakutkan.
Justeru itu, sudah sepatutnya anda mencurahkan seluruh perhatian, kepedulian dan kerja kuat anda pd wktu ini utk hari ini. Dan pd hari inilah anda perlu berazam mmprsembhkan kualiti sembahyang yg plg khusyuk, bacaan Al-Quran yg plg tartil dan penuh renungan, berzikir dgn sepenuh hati, keseimbangan dlm segala hal, keindahan dlm akhlak, kerelaan dan keredhaan dgn semua yg Allah berikan, perhatian terhadp keadaan sekeliling, mengambil berat terhadap kesihatan jiwa dan raga, serta berbuat baik terhadp sesama manusia.
Jadi sudh sepatutnya anda pd hari ini lebih bijak dan pandai membahagi-bahagi waktu anda dgn baik. Jadikanlah tiap-tiap minitnya bagai ribuan tahun dan tiap-tiap saatnya bgi ratusan bulan, tanamlah kebaikan sebyk-byknya pd hari ini dan prsembahkanlah kebaikan sesuatu yg plg indh utknya. Beristidhfarlah ats semua dosa, ingtlah sentiasa kpd-Nya, bersiap-siap utk satu prjlnn jauh menuju akhirat dan nikmatilah hari ini dgn segala keriangan dan kebahagiaan.


"Terimalah apa yang Aku kurniakan kapadamu, dan jadikanlah dirimu dari orang-orang yang bersyukur."


(Surah Al-A'raf: 144)

wahai masa lalu yg sudh berlalu dan selesai, tenggelmlah kamu sprt tenggelmnya mataharimu. Aku tidk akn menangis kepergianmu dan kamu tidk akn melihatku trmenung sebentar pun utk mengingatimu. Kamu sudh meninggalkan kami semua, pergilah dan jgn kembali lagi. Wahai masa depn, engkau masih dlm keghaiban. Maka aku tidk akn brmain dgn khayalan dan memprjudikan nasib hanya kerana satu agakan. Aku juga tidk bakal memburu sesuatu yang belum tentu ada, sebb esok hari mungkin tidk ada sesuatu, esok hari adalah sesuatu yg belum diciptakan dan tidk ada satu pun darinya yg dpt disebutkan.
"Hari ini kepunyaan saya'' merupakan ungkapan yg plg indah dlm kamus kebahagiaan', kamus bagi mereka yg ingin menikmati hidup yg plg indh dan menyeronokkan. Maka marilah kita hidup hari ini tanpa kesedihan, tanpa kersahan, tanpa kemarahan, tanpa kedengkian dan tanpa kebencian! :)

 

0 comments so far.

Something to say?